Thursday 13 June 2013

Inauguration

חמישי ה-13.6.13 אירועי חנוכת Horizons 2013


אחרי יום התאוששות הגיע אירוע חנוכת Horizons 2013.   האירוע תוכנן במקצועיות ראויה עם הרבה כבוד לאמנים. לשמחתי בסיס, היציאה ב- Supper Besse , עיירת סקי קלאסית המרוחקת כ- 10 ק"מ ממני. יום הפתיחה מתחיל בשמיים תכולים ללא רמז לענן. היום הבהיר ביותר למרות התחזיות ליום גשום במיוחד. אל דאגה, התחזית אכן ממומשת ובגדול. 4 אוטובוסים מלאים יוצאים לדרך. בתכניות סיור שלם מ- 8:00 בבוקר עד 8:00 בערב. 10 אתרים במקומות נבחרים ב- Sancy.



Map of Horizons Installations

All about Horizons Installations

                                         Inauguration timetable
 

01
Earth Pulse

Earth Pulse_Besse, les 2 puys


Par Tagit Klimor, [(israëlienne), Haïfa en Israël]




L : 6,80 m x l : 40 cm x h : 2,30 m


Plaques de polycarbonate rouge translucide  

לשמחתי האתר שלי הראשון. סביב המיצב עומדים כ- 200 צופים.


"ראש העיר שלי" של Besse et Saint Anastaise, Mr. André Gay , שהוא גם ראש המחוז או משהו בדומה , פותח את האירוע. לאחר דבריו מתקיים טקס קטן וחביב של "הסרת הלוט מהמיצב". חלון עשוי עץ עם וילון אדום. 

כמובן שהמיצב נגלה לעיני כולם עוד בדרך למיצב, אך הטקס חביב ומחויך. אחרי הסרט הלוט אני מציגה את העבודה והרעיונות. מתורגמנית מתרגמת את דברי, שכן למעט צמד אמנים גרמני, שאחד דובר צרפתית והשני אנגלית, כל האמנים צרפתיים.הצגתי את ההקשר המיידי שהיה לי עם הנופים הגעשיים, את הרצון להתכתב עם העצמה של ההתפרצות הגעשית ואת השפה של הגרף הסיסמי המיצג את פעימות האדמה. דברתי על חשיבות הגישה הסביבתית, ההכרח בכיבוד הטבע והצורך להיות מודעים מצד אחד לכוחו של האדם לפגוע בטבע ומצד שני לכוחו של הטבע העצמתי הבא לידי ביטוי באסונות טבע ומאזכר את מקומנו האמיתי . המיצב מדבר על הפגיעות והעצמה שבו זמנית מגדירים את הטבע.

אחרי הטקס החביב והלא- פורמלי במובן הטוב וגם בהמשך היום, אנשים נגשו אלי וציינו שאהבו את ההתייחסות לסביבה ולנופים של האזור ובמיוחד את הרעיון הספרותי שבבסיס המיצב, הקושר את הנופים להתרחשות הסמויה של ההתפרצות הגעשית. הם ציינו עד כמה הוא יושב טוב בנוף ומתכתב עם העבר הגעשי של המקום.
העבודה שלי להיום נגמרה כאן. המשך היום מבחינתי היה להתענג על הנסיעה בנופים מרהיבים ולהנות מעבודותיהם של האמנים האחרים. המשך היום מפורט כאן לפי סדר היום שהותווה מראש.

02
Diatomées mégascopiques_Tourbière de la Barthe (Picherande)_Prisca COSNIER

Diatomées mégascopiques_Picherande, tourbière de la Barthe


Par Prisca Cosnier, [(française), Bretagne]


L : 2 à 3 m x l : 1 m x h : 30 à 40 cm, Superficie : 1000 m²
Polycarbonate compact transparent


גופים צפים באגם. המיצבים במים תמיד מצליחים. הנוף של האגם הקטן עם הצמחיה מסביבו ובתוכו תמיד מרשם מנצח. האמנית יצרה מעין אמבות שקופות הצפות במים. ה" אמבות" עשויות מפרספקס שקוף מחוזק על מסגרת עץ ומעוגן עם עוגנים לקרקעית. מאוד מעודן ויפה.


03
Alterburon

Alterburon_Chastreix, payasage ouvert


Par Collectif Dérive : James Bouquard et Pierre-Yves Péré

[(français), Tours et Nantes]


L : 8 m x l : 5 m x h : 4,20 m, Bois : 850 kg, Terre : 14 t 
צמד של אדריכל ואדריכל נוף צרפתים צעירים ונחמדים. היה לי ברור מלכתחילה שהעבודה מחוברת לאדריכלות. אמנים לעיתים אמנים "מנכסים" לעצמם את התחום, כמו במקרה של הקרוואן (מיצב מס' 8 בהמשך). בדרך כלל במצבים אלו אני מרגישה שסטודנטים לאדריכלות היו עושים זאת ביתר כישרון. במקרה זה הם לא "רעו בשדות זרים", אם כי מבחינת מזג האויר ליווה אותם, הם רעו הרבה עם הפרות בסביבה. 

המיצב שלהם מעורר ביקרות על נושא הבניה המקומית ושימור המסורת. העבודה היא מעין בית ששקע בקרקע. העבודה הזכירה בית שראיתי באתנה בסיציליה. ששקע בהתפרצות הלבה.  
 
House collapsed and covered with lava of Athena volcano eruption

העבודה מורכבת ממגרת קירות ללא גג היוצרת חדר. שני דפנות עשויות מעטפת כפולה של עץ. שני הדפנות האחרות היו צריכות לשמש תבניות לקירות בוץ.
קירות הבוץ אמנם נבנו, אך רק הנמוך בניהם שרד את הגשמים החזקים שיו באתר. הקיר הגבוה קרס. הבוץ המקומי חזר לאדמה. הצמד הזה התחיל את עבודת החפירה מזמן. מאחר והמקום התחיל
להתכסות בשלג הם נטשו את המקום. הבנתי שהם נסעו וחזרו מספר פעמים. טוב, לפחות במקרה שלהם הם במרחקי נסיעה סבירים בתוך צרפת. בכל מקרה, מתוך הבלוג שלהם הבנתי שהקרקע מאוד קלה לחפירה. מידע זה היה בבחינת חדשות טובות מבחינתי. פחדתי שמדובר בקרקע סלעית שיהיה צורך לחצוב בתוכה. החברה הנמרצים האלו מתכוונים לחזור פעם נוספת על מנת לבנות את הקיר החסר. שניהם חביבים להפליא. אחד מהם הוא אבא לילדה בת שלוש וכל ערב הוא שולח לה תמונה שלו עדכנית. ממש חמוד להפליא וגם יכול להיות דוגמן של קלווין קליין.




04

Flash Loading



Flash Loading_Murat-le-Quaire, la Banne d'Ordanche
Par Marie Lelouche[(française), Marseille]

16mx7mx80cm, jalonettes à disque


מיצב מעניין מבחינה קונספטואלית. על רקע פסגת הר קרח, נראה מרחוק עגול של "פלאש". העיגול עשוי מאלמנטים צהובים המשמשים לסימון איזורי עבודה בכבישים.
כך נראה האלמנט.
האמנית טמנה אותם באדמה באופן שונה כך שמאותו אלמנט בסיסי ניתן לקרוא מעין "פיקסלים" שונים. החיבור בין אלמנט תעשייתי שכיח, המשמש לצרכי heavy duty וניכוסו לאמנות המחוברת לדיגיטליות מעניין כשלעצמו. מנקודות הצפיה שלנו קשה להעריך איך האתר נראה מקרוב ומפרספקטיבות שונות. הזדמנות לטרק לבעלי כושר רציני...
 

אחת המבקרות ששוחחה עימי, העירה הערה מעניינית שיש הבדל בין עבודות הנשים לגברים. עבודות הנשים ברב המקרים מעודנות הרבה יותר: האמבות הצפות באגם, עבודה זו ועבודתי. 

05

In the world of plants


In the world of plants..._La Bourboule, Parc Fenestre


Par Atelier LandArt : Frank Nordiek & Wolfgang Buntrock, [(allemand), Hanovre]


L : 10 m x l : 2,5 m x h : 4,5 m, Poids : 500 kg 


Superficie : 200 m², Branchages collectés sur place et fils de fer rouillés
צמד אמנים גרמניים חביבים להפליא, היחידים מלבדי שאינם מצרפת. למזלם אחד מהם מדבר צרפתית במבטא גרמני כבד, אך מספיק טוב כדי לסייע להם להסתדר המרחב. ההגשה שלהם לתחרות לא שיקפה את העבודה הפואטית שלהם. לפני הנסיעה גלשתי באתר שלם והבנתי את הפוטנציאל הטמון בעבודתם. הם יצרו מספר רב של עבודות המבוססות על לקט זרדים וענפים מקומיים ושזירתם באופן טבעי כמו במיצב ב Sancy עם חיזוק של חוטי ברזל. אחת העבודות הטובות שלהם היא "אדרה של דג במים". 
http://www.landart.de/1_projekte/011_fisch2.html

משיחה שהייתה לי עם פרנק הוא סיפר שחלק מהעבודות שלהם הם יוזמים ומרוויחים ממכירת תצלומי העבודות.  מתוך האתר ניתן להבין את פוטנציאל העבודה שאכן מומש במלא הדרו. אהבתי מאוד את עבודתם. נוצר דיאלוג נחמד בין גידולי הפרא שלהם בין חלקי המיצב עצמו, בין המיצב והנוף הטבעי וכמובן במפגש עם האנשים המאכלסים אותו. פרנק הוא גיאולוג במקצועו, שהחליט לפני כ- 15 שנה לשנות כיוון ולעסוק באמנות אדמה. שותפו הוא אדריכל נוף שאף הוא מקדיש את הקריירה שלו לאמנות. לצמד הצטרף אביו של פרנק. אדם נחמד להפליא אף הוא שסייע להם באיסוף הזרדים והענפים במקום. לקחת להם יומיים לאיסוף ותשעה ימי עבודה.







ארוחת צהרים היא כמובן אירוע חשוב בתרבות המקומית. אולם גדול גדוש שולחנות ובר עשיר של מאכלים. אני כמובן סיימתי אחרי המנה הראשונה (הרבה הרבה גבינות משובחות), אך כמובן זו הייתה ארוחה דשנה של שלש מנות.


שבעים ומרוצים יצאנו אחרי ארוחת הצהרים לאויר הצח אך השמים בישרו שינוי כיוון. נעלם היום המקסים שהיה בבוקר והצבע האפור התחיל להשתלט. חמש העבודות הראשונות של הבוקר זכו ללא ספק לבוקר שמשי לא צפוי ולתנאים מיטביים לטקס. ברכתי על המזל שנפל החלקי שכן מארוחת הצהריים התמונה השתנתה ללא היכר. 

06

Passage d'horizon


Passage d'horizon_Le Mont-Dore, belvédère, Par Christophe Gonnet


[(français), Loire]


L : 30 m x l : 10 m x h : 7 m, Superficie : 100 m², Troncs, Plancher en bois 

המיצב ממוקם במקום גבוה הצופה לנוף מדהים. המיצב פורץ מההר ויוצר מרפסת קוית לנוף.  המבנה עשוי סנדות עץ המקושרות בחגורות תמיכה אדומות. החומר מזכיר לי את מבני הסנדות שהיו עושים בצופים ואף פעם לא חשבנו שאנחנו עושים אמנות. אז זהו שגם כאן  המרפסת תמיד עובדת, אך אני מעריכה שאדריכל נוף מוכשר היה עושה זאת באלגנטיות רבה יותר.










החויה האמיתית הייתה הגשם הסוחף שליווה אותנו, שהתעצם לברד. בשלב זה הייתי רטובה לחלוטין כשהנעלים שלו מלאות במים, כאילו שאני הולכת בתוך שלולית. תחושת ההליכה בשלולית ליוותה אותו בהמשך אותו היום. תוך כדי צפיה במיצב בגשם הסוף ענן חביב כיסה את העמק , את המיצב ואותנו. המונה של ההולכים לפני נותנת מושג על תנאי הראות המדהימים.

Walking back in a heavy fog

07 

Natural X.Wing / Sancy contre-attaque

Natural X.Wing / Sancy contre-attaque_Murol, cratère du Tartaret


Par Guillaume Renou, [(français), Bordeaux]

L : 7,50 m x l : 7 m x h : 10 m, Poids : 160 kg
Ossature bois, revêtement contreplaqué, câbles acier. Finition peinture et vernis.



המטוס הורוד היה תמוה מלכתחילה.
לא התחברתי אליו. לטעמי הוא פופוליסטי ואינו מחובר לאמנות במרחב על פי הבנתי. לזכות הורוד הוא היותו מזוהה עם נשיות או אפילו ילדות רכות לפי התקשיר, ובכך מתחבר יפה למחאה שבאמירה. הורוד והירוק המצטלמים יפה.  החלק החביב במיצב הוא הקלילות והתנועה שלו .





08 

Caravane


Caravane_Saint-Nectaire, pré de la Pinarde
Par Jean-François Karst, [(français), Rennes]
L : 4 m x l : 2,5 m x h : 2,5 m, Superficie : 10 m² , Poids : 1700 kg
Briques, plâtre, cornières métalliques, bois. 

עוד מיצב שלא התחברתי אליו למעט הפרות שהעריכו את תשומת הלב של צלמי הפפרצי.


סטודנטים לאדריכלות היו מעצבים את המיצב באופן מתוחכם ומוצלח הרבה יותר. מביא אותי לידי מחשבה שצריך להציע עבודה משותפת של סטודנטים ל- Horizon 2014...







09

Les Encorbellements

Les Encorbellements_Saint-Pierre-Colamine, sommet des Grottes de Jonas


Par Matthieu Pilaud, [(français), Paris

L : 25 m x l : 7 m x h : 3,8 m, Poids : 2000 kg , Superficie : 160 m², Bois et acier 

עבודה מעניינת של האמן. המיצב ניצב על קצה צוק ונצפה למרחקים.


מתחת למיצב מצויות מערות טבעיות ועובדו וסותתו להתאמתן לשימוש כמגורים או אף חלל תפילה.. במערות אלו נמצאו ציורי קיר שנשתמרו יפה.



המיצב עשוי מקורות עץ המחוברות במחברי פלדה. התחושה היא של יצירת מערות אבסטרקטיות מ" "wire frame , הניצבות על במה טבעית של הרכס. המיצב הוא גדול מימדים 25 מ' אורך 7 מ' רוחב ו3.8 מ' גובה והעבודה עליו ארכה כשבעה שבועות. המיצב מאוד פוטוגני, עתיר זויות צילום, הן מבחוץ והן מבפנים.  

מענין עד כמה הוא השתמש בכלים דיגיטליים על מנת ל"תעש" את העבודה. החיתוכים והחיבורים מרגישם כאילו הן עבודות אמן עץ המקום ולא חיתוך מתוכנן מחשב.









10

Ô_Le Valbeleix, pont gallo-romain




Par Michel-Marie Bougard, [(français), Nantes]

L : 50 m x l : 2 m x h : 9 m, Bambou peint
עבודה מקסימה שנראתה מבטיחה בהדמיה, בוצעה בדיוק נמרץ וקיימה בגדול את ההבטחה. מרשימה בגודלה ובעדינותה בו זמנית.


העבודה ממוקמת על גשר רומי שהוא קשתי. המיצב יוצר עיגול קליל המשולב בקשת והעשוי מענפי במבוק דקים צבועים בצהוב (מה יש לצרפתים עם הצהוב?) המחוברים במחברים עדינים. מתוך המעגל עפים " גיצים" צהובים של מוטת במבוק מודולריים,  המיישטים בין ענפי העצים. העובדה תלויה על חוטי דיג וכבלים לעצים מסביב. עבודה נהדרת בהתייחסותה הייחודית לאתר,  בשימוש נכון בתנאי הסביבה ובאובייקטים הנתרמים לבניית המיצב. אהבתי משחק הטבעות שנוצרו בין הגשר הרומי הישן לבין הטבעת החדשה.







No comments:

Post a Comment