Sunday 2 June 2013

Working Drawings

הכנות ותכניות העבודה
התחרות הוגשה בדצמבר 2012. באמצע פברואר קיבלתי פנייה מ- Magalie Vassenet , האחראית על המיזם מטעם צוות Horizons  בבקשה להבהרות על הפוליקרבונט. Magalie  היא הייתה מאוד יסודית בבדיקת היכולת לבצע את המיצב מבחינה לוגיסטית. בתחילת מרץ התקבלה הודעה סופית על בחירת המיצב.  עם קבלת הידיעה המשמחת על בחירתו התחיל המרוץ להפיכת המיצב מרעיון גולמי למיצב אמיתי.
נתוני הבסיס היו עבודה באתר לא מוכר, ללא נתונים על טיב הקרקע, ללא תכנית מדידה התכנון. נסעתי לצרפת במרץ על מנת להיות באתר. מועד הפגישה תואם, אך הסתבר שהאזור שבסוף מרץ, עדיין מכוסה בשלג. האומנים האחרים שנבחרו השנה הם כולם צרפתיים, למעט צמד אמנים גרמני שאחד מהם דובר צרפתית. השליטה שלי בצרפתית מוגבלת לצערי ולנושא זה רתמתי את דוד, שצרפתית היא שפת האם שלו. נושא השפה היה קריטי לא מעט פעמים וכמובן מעל לכל המרחק בשל היותו ביבשת אחרת.
בבסיס, בשל המורכבות הלוגיסטית ניסיתי לבסס את המיצב על חומרים פשוטים, קונסטרוקציה פשוטה, הכנת חלק משמעותי בארץ שינועו על מנת לצמצם את ימי ההרכבה באתר ולהקל על העבודה בשטח.
הכל נראה ממש פשוט... אלא שהמציאות מספרת סיפור משלה...  
  
הקונסטרוקציה 
היה ברור שהשותף לעבודה הוא צוקי רוקח, קונסטרוקטור עם ראש פתוח, האוהב להתמודד עם אתגרים ונושאים לא שגרתיים. כאדריכלים הערכנו שניתן יהיה לבסס את המיצב על תמיכה מינימאלית בשל המשקל הנמוך של הפוליקרבונט - כמאה ק"ג לכל המיצב. על פי האינטואיציה שלנו היינו צריכים שני סמכים לכל שורה ומכל צד סיומת זיזית. צוקי נרתם לעבודה ובחן את המיצב. מהפתרון הראשון שהוצע על ידו הסתבר שכוחות הרוח הצפויים לגלגו על האינטואיציה שלנו.  צוקי הפתיע בגדול וטרף את הקלפים. התמיכות הניצבות היו כבדות ביותר ומבוססות על ריתוך למשטח מפלדה בעובי של כשני ס"מ ברוחב 120 ס"מ ובאורך כולל של כל היחידות של כשישה מ'. מידע זה הלם בי קשות. התקציב והלוגיסטיקה של שינוע משטח בממדים אלה ובמשקלם לשטח בטבע בכלל לא מתקרב לכך. צוקי ואני קיימנו מספר ישיבות עבודה והחלפת מיילים עד שגיבשנו את הפתרון הנוכחי המשלב "רפסודות" מעץ , מעין " קטמרן" שיהיה מכוסה באדמה ומשקל הקרקע יהווה את התמיכה והייצוב הנדרש. כל חלקי המיצב עברו צמצום בעקבות התכנון המפורט. התוצאה התכנונית הסופית הייתה כבדה ביחס למושגי המקור שלי אבל עם כוחות רוח לא מתווכחים. הזדמנות נוספת להודות לצוקי המקסים על שיתוף הפעולה והסיוע רב הערך וההירתמות עם כל הלב לתהליך.  
המערכת הקונסטרוקטיבית מורכבת מהרכיבים הבאים: 
חמש יחידות חזרתיות של בסיסי עץ. הבסיסים מורכבים כל  אחד משני לוחות עץ במידות 60*120 ס"מ. במרווח של  20 ס"מ. שני הלוחות מחוברים בשלוש קורות עץ במידות 5*15 ס"מ ובמרווח צירי של 45 ס"מ.  

אל לוחות העץ מחוברות יחידות הפלדה הניצבות המשתנות על מנת לאפשר הרחבה במרכז והצרה בקצה.
ליחידות הפלדה בסיס רחב להתחברות לקורת העץ. רגל ברוחב 10 ס"מ ( ברוחב לוחות הפוליקרבונט) ניצבת לקורת העץ. בראשה לוח מחורר במרווחים משתנים בהתאם למיקום על מנת להכיל את מוטות הפלדה. משקל יחידות הפלדה הוא כ-235 ק"ג.
ריכוז לוחות הפלדה: 
חיתוך לוחות הפלדה השונים :
     

מוטות הפלדה הם מלאים (כן, בדקתי יותר מפעם אחת עם צוקי האם לא ניתן להקל בנושא) ובקוטר 20 מ"מ. משקל המוטות הוא 80 ק"ג.
 

3D

  


המרדף אחר הפוליקרבונט האדום
בנונשלנטיות אני מתקשרת לאחד הספקים של הפוליקרבונט ומתברר לי לתדהמתי הצבע האדום בפנלים מהסוג הזה הוא נדיר, אינו נמצא במלאי וניתן להזמינו רק בהיקפים גדולים. אני מתקשרת לכל ספקי הפוליקרבונט. בשלב זה אני בחרדות ומתחילה לבחון אלטרנטיבות. מברור נוסף אני מגיעה לחברת פלרם. 
צוות פלרם ממש סייעו עם כל הלב למצוא פתרונות מתאימים לאורך כל הדרך ותרמו רבות לכך שהצלחתי להגיע ליעד בלוחות הזמנים הנתונים והלחוצים. תודות לצוות פלרם על הסיוע האמיתי שהייתי זקוקה לו ביותר. מסתבר שלחברת פלרם יש פנלים במידות 100*100 ס"מ. המידות היו רחוקות מהתכנון התכנון המקורי להגיע לגובה של כ-250 מ' לפחות.  בהעדר חומר אחר בעובי הנדרש אני מנסה לבחון איך ניתן בחיבורים והדבקות להגיע לגובה הרצוי. אנחנו מחילים לעבד את המיצב בכיוון זה.  תוך כדי התהליך מגיע טלפון לא צפוי מחברה אחרת שהולכים לייצר בצהרי אותו יום פנלים כפי שאני רוצה ושהוא ינסה להוסיף אותי לכמויות. בשלב זה עדיין לא היינו מגובשים עם המודל מאחר ואורי היה עסוק בפרויקטים דחופים של המשרד ולא ניתן היה להתפנות לסגור את המודל. החומר התגלה כיקר והזמנתי פנלים בעובי 16 מ"מ על פי ההערכה הראשונית. מעיבוד מאוחר יותר של המודל הממוחשב, הסתבר שיהיה צורך בכמות כמעט כפולה או דילול המערכת באופן לא רצוי. גם פה צוות פלרם הושיע ומצאנו פנלים אדומים אך בעובי 6 מ"מ. בדיעבד, הגיוון שיצא בין הפנלים העבים והדקים הוסיף רבות למיצב, אך למעשה הוא תולדה של מחסור. 
להלן תכנית לחיתוך פנלים ש ל 16 מ"מ מתוך שני סוגי לוחות שהיו במלאי:





  Parametric Design 

עיבוד פרמטרי של המיצב
עם קביעת עקרונות הקונסטרוקציה היה צורך להתאים את המיצב למערכת מודולרית, פשוטה יותר לביצוע, מבלי לאבד את החינניות של הסקיצה. נבחנו מספר חלופות עד לבחירת החלופה הרצויה.

  


    

 

Construction Steps


Cons from dktk20

התכנית היא סימטריה עם סיבוב והמשחק המרחבי מושג באמצעות הסטת הבסיסים אחד מהשני.
 


Panels




  


אריזה והמשלוח
פרק נכבד בתהליך ההכנה היה המשלוח. בדקתי מספר חברות ובחרתי ב- fedex  . זו הזדמנות להודות לעמרי ובמיוחד להילה שהיו שותפים תומכים בכל התהליך ודאגו שהכל יתקתק.
הרבה נושאים חדשים למדתי. ראשית יש משקל ויש משקל נפחי . במקרה שלי המשקל היה ב- 100 ק"ג אך הנפח הוא השחקן הראשי. על כן צריך שהחבילות לא יעלו כל אחת על משקל נפחי שמעל ל-70 ק"ג, כדי לצמצם עלויות שילוח שגם כך היו יקרות בהרבה מהצפוי. את הקומפקטיזציה ערכתי בקובץ אקסל, שעבד שעות נוספות בכל תהליך ההכנה. הסידור היה מעין טטריקס ועבד להפליא. 


 





חברות השילוח מבטיחות זמן משלוח מסוים. מסתבר שכן, אינו כולל ביטחון (יכול לקחת שבוע המאחר ואני לא ספק מוכר) ומכס ( יכול לקחת שבוע נוסף לא כולל חגים, חופשות ושביתות). לאור כל האמור לעיל נלחצתי וניסיתי לסגור הכל על מנת לשלוח שבועיים לפני כן. סוגית המכס גם היא סיפור. יש שתי צורות העברת מכס. תשלום מלא הכולל מע"מ ומיסוי סה"כ כ- 26.5% נוספים החלים על הצהרת הטובין + על עלות המשלוח (מאיפה מביאים רעיונות רעים כאלו) . העברת מכס עם עמילות מכס במקרה ומדובר ביצירת אמנות לתצוגה חוזרת לישראל. כמובן שילמתי את מלא ה-26.5% הנ"ל.
הסתבר תוך כדי כי המשלוח יכול להתעכב עד 5 ימים בתחנת היעד. לאחר מכן מחזירים חזרה! לכן אחרי שמיהרתי לארוז החבילות שכבו במשרד שבוע .






יום המשלוח הגיע ומגיעה משאית ענקית . ומסתבר כי הכל רץ ותקתק. הביטחון עבר במיידי, המשלוח הגיע תוך יום לפריז ועבר מכס ( 26.5%!) ונוסע לעיר המחוז שלי Clermont Ferrand. היה לי ברור שליתר בטחון צריך לדבר ישירות עם הצרפתים.






יום לפני הנסיעה לצרפת אני מתקשרת ל-Fedex Clermont-Ferrand . לאחר שהעבירו אותי מספר אנשים בתחנה, ענה בחור דובר אנגלית. לדבריו לפי הרישומים שלו החבילה בדרך אלי, רק שאני עדיין בישראל אוין מי שיקבל את החבילה. עוד קצר בתקשורת. לדבריו, אם אני לא נמצאת לקבל את החבילה אני אצטרך לאסוף אותה בעצמי או שהחבילה תשלח חזרה. היה צריך שכנו מסיבי כדי לשכנע אותו להשהות את השילוח עד ליום רביעי ה- 5.6.13 כפי שתואם וצוין במפורש במסמכי השילוח.
נשאר רק לקוות שלא תהינה עוד אי הבנות בהמשך.







No comments:

Post a Comment